Miks moodsad diiselmootorid lakkavad töötamast, ja kuidas seda ennetada?
Ajast, mil diiselmootoreid hakati kasutama tavakasutuses sõidukitel, on nende pikaajaline töökindlus ja vastupidavus olnud üldtuntud. Tänapäevased diiselmootorid on küllaltki tõhusad ja võimsad, kuid tänapäevased keskkonnanõuded on muutnud nende konstruktsiooni äärmiselt keerukaks. Mootoritele on lisatud arvukalt süsteeme ja komponente, mis tagavad heitgaaside taseme vastavuse tänapäevastele keskkonnanormidele.
Sellised tehnilised lahendused toovad kaasa ka mitmeid väljakutseid, eriti kui tegemist on suure läbisõiduga kasutatud sõidukitega. Lisaks pole mõnedel tuntud automarkidel mootorite insenerid jõudnud täiuslike lahendusi lõpuni välja töötada, mis viib probleemideni juba masstootmises olevate sõidukite mootorid üsna vähese läbisõidu järel. Nende probleemidega põrkume kokku meie oma igapäevatöös.
Seetõttu on uute diiselmootoritega sõidukite pikaajalise ja tõrgeteta töö tagamiseks vaja korrapärast hooldust ning teadlikku kasutamist. Eriti oluline on see kasutatud sõidukite puhul, mis on imporditud ja mille läbisõit on niikaugel et garantii enam ei kehti. Eesti kliimatingimustes, kus sõidukeid kasutatakse sageli lühikeste vahemaade läbimiseksjan samuti talviti mil valitsevad miinuskraadid, ei jõua mootorid sageli oma optimaalsele töötemperatuurile. See võib põhjustada mitmeid tehnilisi probleeme, mis lõpuks võivad viia mootori täieliku purunemiseni.
Peamised põhjused, miks diiselmootorid lakkavad töötamast
Enne uue mootori paigaldamist on äärmiselt oluline selgitada välja, miks eelmine, purunenud mootor töö lõpetas. Paljudel juhtudel ei ole põhjus mootoris endas, vaid ka selle ümber asuvates agregaatides. Alljärgnevalt vaatleme peamisi probleeme, mis võivad kaasa tuua mootori rikke.
1. DPF-filtri ummistumine
Diisli tahmafilter (DPF) on mõeldud tahkete osakeste püdmiseks ja nende põletamiseks. Kui filter ummistub, ei pääse heitgaasid korralikult välja ning vastusurve suureneb, põhjustades mootori jõudluse langust ja kiirenduse halvenemist.
Regeneratsioonitsükli ebaõnnestumine – Kui tahma põletamiseks vajalik regenereerimisprotsess ei toimi, võib see viia filtri täieliku blokeerumiseni ja mootor võib minna avariirežiimi. Samuti võib see viia olukorrani, kus kütus satub mootoriõlisse, mille tagajärjel kaotab õli oma märdeomadused ja mootor saab kahjustada.
2. Kütusepihustite lekkimine
Vigased või kulunud kütusepihustid võivad lekkida või “tilkuda”, mille tõttu seguneb kütus mootoriõliga. See viib mootoriõli saastumiseni, mille tulemuseks on selle märdeomaduste kiire halvenemine ja mootori kulumise kiirenemine.
3. Turbolaaduri rikked
Turbolaaduri töörikked võivad esineda erineval kujul:
Õlilekked, mis viivad suurenenud õlikuluni.
“Overboost” (mootori termiline ülekiirus). See on äärmiselt ohtlik olukord, kus mootor võib pöödeid piiramatult tõsta, isegi kui süüade välja keerata, kuna see kasutab õli kütusena. Lõppkokkuvõttes võib see põhjustada mootori täieliku purunemise.
4. Mustus õhufiltris
Kui õhufiltri vahetamise käigus satub mustus mootorisse, võib see põhjustada silindrite seinte kulumist. Kui mootorisse jõuab isegi väike kogus liiva või muud mustust, toimib see abrasiivina ja kahjustab silindrite pindu, millel on katastroofilised tagajärjed mootori töökindlusele.
5. Pikad õlivahetusvahemikud
Mootori õli kvaliteet ja seisukord on kriitilise tähtsusega. Kui õlivahetusvahemikud on liiga pikad, koguneb õlisse saasteaineid ja mootori kütuse jääke, mis vähendavad selle märdeomadusi. Mida pikem on õlivahetusvahemik ja mida rohkem kilomeetreid on mootor läbinud, seda suurem on risk, et mootoriõli ei suuda enam pakkuda piisavat kaitset mootorikomponentidele.
Lahendus: Taastatud ja Garantiiga Mootorid
Kui mootor on täielikult lakanud töötamast, on kõige kuluefektiivsem lahendus osta spetsialiseerunud ettevõttest taastatud ja garantiiga mootor. See tagab, et mootor on läbinud kõik vajalikud kontrollid ja on kasutusvalmis ilma ootamatute lisakuludeta.
Enne uue mootori paigaldamist tuleb kindlasti välja selgitada, miks eelmine mootor lakkas töötamast. See väldib uue mootori enneaegset riket ning tagab sõiduki pikaajalise töökindluse.
Kokkuvõte
Moodsate diiselmootorite tõrgeteta töö tagamiseks on oluline regulaarne hooldus ning ennetav kontroll. Ummistunud DPF-filter, vigased pihustid, turbolaaduri rikked, mustus õhufiltris ja pikad õlivahetusvahemikud on peamised põhjused, miks diiselmootorid lakkavad töötamast. Probleemide ärahoidmiseks on oluline regulaarne hooldus ja kvaliteetsete varuosade kasutamine. Kui mootor siiski vajab välja vahetamist, tasub kaaluda taastatud ja garantiiga mootori soetamist, et säilitada sõiduki töökindlus ja vähendada kulusid pikemas perspektiivis.